Wskazówki dotyczące identyfikacji objawów zużycia końcówki drążka kierowniczego

Już od dłuższego czasu zmagamy się z trudnościami w zrozumieniu pewnego specyficznego zachowania kierowców. Widzimy bowiem, że jeśli dochodzi do nieprawidłowej pracy silnika, zawieszenia czy hamulców, to kierowcy reagują stosunkowo szybko i starają się usunąć awarię w tych systemach maksymalnie szybko. Jeśli jednak zaczynają się pojawiać problemy z układem kierowniczym, to wiele osób udaje, że wszystko jest w porządku i jazda z luzem na kierownicy im nie przeszkadza. Być może wynika to niewielkiego tempa, z jakim wraz ze zużyciem się części zmienia się to, jak samochód się prowadzi, a być może z przesadnej pewności siebie, która u kierowców jest powszechna.

Niezależnie od przyczyn tej sytuacji my pragniemy zwrócić twoją uwagę na problemy w układzie kierowniczym i przekonać cię, że ich usunięcie powinno być nie mniejszym priorytetem, niż chociażby naprawa hamulców. W tym artykule zrobimy to na podstawie objawów zużycia końcówki drążka kierowniczego. Zanim to jednak zrobimy wyjaśnimy, za co ta część odpowiada.

Funkcja końcówki drążka kierowniczego

Końcówka drążka kierowniczego to przegub kulkowy umieszczony na końcu elementu łączącego drążek kierowniczy ze zwrotnicą koła. Elementu, który niejako jest łącznikiem pomiędzy tym, co się dzieje na kierownicy z tym, co się dzieje na kołach. Jak więc słusznie się domyślasz, końcówka drążka jest zmuszona do ciągłej pracy, przez co z czasem się zużywa i musi być systematycznie wymieniana.

Trudno jest jednak podać nawet orientacyjny czas, po jakim element ten należy wymienić. Tempo zużycia zależy bowiem od wielu czynników, takich jak model i rocznika samochodu, styl jazdy czy warunki panujące na drodze. Dlatego należy obserwować zachowanie samochodu i reagować, kiedy odczuwa się objawy opisane w kolejnym akapicie.

Objawy zużytej końcówki drążka kierowniczego

Do najpopularniejszych objawów zużycia końcówki drążka kierowniczego należą:

  • Hałasy i stuki — szczególnie dobrze słyszalne, kiedy samochód porusza się po nierównej nawierzchni

  • Powolna reakcja — luzy w układzie sprawiają, że samochód zaczyna wolniej reagować na polecenia kierowcy a prowadzenie jest mniej precyzyjne.

  • Luzy i wibracje na kierownicy — co prawda objawy te mogą też wskazywać na inne problemy, czy to z układem kierowniczym, czy z zawieszeniem, ale w połączeniu z opisanymi wcześniej objawami mogą być potwierdzeniem, że problem leży w końcówkach drążków.

Materiał zewnętrzny

Redakcja e-krzesla.pl